Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
MúzeumCafé

Jegyezzük meg: KEMKI!


Két új művészettörténeti kutatóközpont létesül Magyarországon: az egyiknek van már pénze és épülete, a másiknak pedig komoly dokumentumgyűjteménye és kutatógárdája, otthonának pedig a látványtervei már megtekinthetők. Foglalkozzunk a másodikkal!

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Ki járt a horányi Vörös Meteor Telepen?

A Kassák Múzeum jövő év elején kiállítást rendez a Természetbarátok Turista Egyesülete horányi/szigetmonostori telepének két világháború közötti hőskoráról. Ehhez fotókat, relikviákat keresnek. Tessék kihúzni a fiókokat, megkérdezni a nagymamát, felmenni a padlásra körülnézni, sosem lehet tudni, hol lappanganak az emlékek. Egy kis segítség ahhoz, hogy mit is kell keresni.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Korona: Carter érdemrendje Kádár kormányának

Néhány nappal ezelőtt közzétett posztunkban Lovag Zsuzsa régész nyilatkozott a magyar koronázási jelvények hazaérkezésének körülményeiről. Megtaláltuk a korabeli filmhíradó beszámolóját az eseményről, a műtárgyak kicsomagolásáról és a kapcsolódó nagyszabású parlamenti fogadásról.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Az egyetlen, aki a koronát a kezébe foghatta – beszélgetés Lovag Zsuzsa régésszel 


A Szent Korona hazaérkezése az Egyesült Államokból 1977-78 fordulóján a Kádár-korszak egyik legfontosabb története, politikai, kultúr- és művészettörténeti szempontból egyaránt. A gesztust és az eseményt a sajtó és a diplomácia annak idején súlyának megfelelően kezelte. Keveset tudunk azonban arról, hogy muzeológiai szempontból hogyan történt az átvétel, hogyan oldotta meg a feladatot a koronázási ékszereknek évtizedekig helyet adó Magyar Nemzeti Múzeum, mit kezdett a művészettörténész- és a restaurátorszakma ezekkel az ereklyékkel, hogyan lehet "kezelni", milyen fogalmakkal lehet ellátni ezeket a tárgyakat. Lovag Zsuzsa, a múzeum középkori ötvösgyűjteményének akkori vezetője a kezdettől részt vett az azonnal felállított Koronabizottság munkájában, ő volt a "Mädchen für alles", a korona "dajkája" (hiszen csak ő foghatta kézbe), ezért nála illetékesebbet nem is kérdezhetnénk a koronaékszerek hazatéréséről és vizsgálatáról.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Van Gogh a Sotheby’snél: még száz év múlva is fáj

Néhány órán belül eldől, hogy Vincent van Gogh Táj viharos ég alatt című festménye eléri-e az 50-70 millió dolláros becsértékét New Yorkban, a Sotheby's árverésén, vagy esetleg túl is szárnyalja ezt az összeget. Hogy mi közünk hozzá? Annyi, hogy akár a miénk, egy magyar közgyűjteményé is lehetett volna, de nem lett. Egy rövid gondolat az Értéktár-problematika témájában.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Akkor hát ennyit a nacionalizmusról!


A Privát nacionalizmus kiállítás láttán felmerülhet, hogy hogyan értelmezhető másképpen (vagy egyáltalán) egy ilyen mélységes mély társadalmi mondani valóval rendelkező, feszes kurátori koncepció alapján felépített program, mennyire érthetőek magyarázat nélkül a kiállított műtárgyak, vetített videók és lehetséges-e ebből bármit befogadni bizonyos fogalmak ismerete, előképzettség nélkül. A választ hamar megkapjuk, mivel folyamatosan válnak nyilvánossá, letölthetővé, hozzáférhetővé a guide-ok, háttéranyagok, az egyes művekre vonatkozó értelmezések és magyarázatok - vagyis elismerten a látvány és amit a kurátor közölni szeretne, együtt teljesítik be a küldetésüket. Okos és merész kiállítás a Fővárosi Képtárban és a Budapest Galériában.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


A ló mégiscsak az övé volt

A dél-afrikai színész, rendező, képzőművész, William Kentridge (a minap megjelent nemzetközi művészeti Power 100-as lista 81. helyezettje) Übü és az Igazság Bizottság című darabját a Trafó tűzi műsorra november 19-20-án. Mindezek apropóján felidézzük azt az interjút, amit lapunk közölt a budapesti kiállítása kapcsán.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Schiele már sok lett volna a Dóm térnek Milánóban


A Palazzo Reale olasz kurátora szerint még a szállítók szava is elállt, amikor Milánóban kicsomagolták a Szépművészeti Múzeumból érkezett Esterházy Madonnát, pedig ők már tényleg mindent láttak. Annál több ember nem fér be azokba a kiállítóterekbe, mint ahányan jelenlétünk idején voltak, pedig egy kapuval odébb Giotto Firenzéből érkezett freskótöredékeit és táblaképeit, néhány utcával távolabb pedig Michelangelo utolsó szobrát, a Rondanini Pietát lehet megtekinteni. A tárlaton eltöltött bő két óra felért egy passzív közvélemény-kutatással: a javarészt olasz közönség soraiból többen értetlenkedve kérdezték egymástól Rippl-Rónai kalitkás női portréja láttán, hogy tényleg magyar-e ez a művész, mások türelmesen végigfotózták Szinyei Majálisát, hogy egyetlen apró részletről se maradjanak le.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


A Ludwigban a Velencei Biennále biztosa és archívuma

Január óta a Ludwig Múzeum hatáskörébe tartozik a Velencei Biennále magyar részvételének koordinálása, a pályázatok lebonyolítása, az építészeti és a képzőművészeti seregszemlén való kiállítás megszervezése, nemzeti biztosnak a múzeum igazgatóját, Fabényi Júliát nevezték ki. Az intézmény azonban ennél komolyabban veszi a feladatát és Boros Géza (korábban az EMMI Művészeti Főosztályának vezetője) újdonsült osztályvezetőként összeállítja a lehető legteljesebb dokumentumgyűjteményt 1958-tól kezdődően - ekkor nyílt meg újra a felújított magyar pavilon, tíz év szünet után. Az archívumban a kiállításokra és a kiállítókra vonatkozó dokumentáció mellett a magyar kiállítás és a Biennále összefoglaló katalógusai is helyet kapnak. Zajlik az anyaggyűjtés, a nyilvános archívum a Ludwig Múzeum könyvtárában lesz elérhető az érdeklődők számára.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


A két Vénusz találkozása a Múzeumban

Számos érvet sorakoztathatnánk arra, hogy II. József miért volt felvilágosult király, jelen esetben csak egyet emelünk ki: Firenzéből viasz anatómiai modelleket rendelt az orvosi képzés elősegítésére, a "borzasztóan szép" modellekből nemcsak a bécsi, hanem a nagyszombati, időközben Budára, majd Pestre telepített egyetemnek is jutott. Ezek a szemléltető eszközök egy idő után kikoptak az oktatásból, múzeumba kerültek, majd egy kortárs művész, Drozdik Orsolya közel negyven éve az egyik darabot, egy női testet ábrázoló modellt felfedezte magának. A találkozásból születő installációsorozat egyik darabja a kapcsolódó szövegekkel most a Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban (SOM) látható, az előkép, a viasz Medikai Vénusz társaságában.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


MúzeumCafé

blogavatar

A múzeumok magazinja

Utolsó kommentek

Címkefelhő

kiállítás (174),MúzeumCafé folyóirat (101),Magyar Nemzeti Galéria (70),Szépművészeti Múzeum (63),történelem (49),kultúrpolitika (45),építészet (42),politika (41),programajánló (40),irodalom (37),fotográfia (36),műgyűjtés (35),múzeumépítészet (34),kortárs művészet (32),régészet (30),avantgárd (30),Párizs (29),néprajz (26),interjú (26),Nemzeti Múzeum (25),Szentendre (24),Petőfi Irodalmi Múzeum (23),iparművészet (22),gyűjteménygyarapítás (21),Ludwig Múzeum (21),műkereskedelem (20),grafika (20),restaurálás (20),Bécs (18),szobrászat (17),film (17),videó (17),Műcsarnok (15),színház (13),festészet (13),műtárgyvásárlás (12),digitalizálás (12),élő MúzeumCafé (11),restitúció (11),Liget Budapest (11),Capa Központ (11),London (11),Picasso (10),Néprajzi Múzeum (10),Kiscelli Múzeum (9),zene (9),könyv (9),holokauszt (8),Kassák Múzeum (8),Garas Klára (7),képzőművészet (7),New York (7),Hopp Ferenc Múzeum (7),Román Csarnok (7),múzeumpedagógia (7),Rippl-Rónai József (6),Allegro Barbaro (6),világháború (6),Power 50 lista (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),könyvajánló (6),Iparművészeti Múzeum (6),konferencia (6),MúzeumCafé díj (5),aukció (5),Csontváry (5),rendszerváltás (5),Vasarely (5),műemlékvédelem (5),Skanzen (5),Bauhaus (5),Berlin (5),művészettörténet (5),fotóművészet (5),kortárs (5),Ady Endre (5),Értéktár Program (5),Közlekedési Múzeum (5),Európai Iskola (5),Pécs (5),Nyolcak (5),látogatottság (5),modernizmus (5),Louvre (4),Balaton (4),Bartók Béla (4),örökségvédelem (4),Bálint Endre (4),wanted (4),múzeum (4),Élő MúzeumCafé (4),MúzeumCafé Díj (4),Louvre-Lens (4),keleti művészet (4),városi séta (4),kert (4),Vasarely Múzeum (4),szocreál (4),Baán László (4),Rembrandt (4),Velence (4),Seuso-kincs (4),Erdély (3),Derkovits Gyula (3),Trianon (3),Aczél György (3),digitalizáció (3),emlékezet (3),előadás (3),impresszionisták (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),ganymed goes europe (3),Anna Margit (3),Caravaggio (3),Vaszary-villa (3),Vermeer (3),dizájn (3),internet (3),műtárgyvédelem (3),sport (3),kézirat (3),kulturpolitika (3),Budapest Galéria (3),Textúra (3),ICOM (3),covid-19 (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),Czóbel Béla (3),múzeumtörténet (3),I. világháború (3),fortepan (2),Szeged (2),fotó (2),zsidóság (2),természettudomány (2),Magyar Nemzeti Múzeum (2),Csinszka (2),MúzeumCafé könyvek (2),Zsolnay (2),turizmus (2),BTM (2),Holokauszt (2),Ország Lili (2),Román csarnok (2),Bosch (2),Képzőművészeti Egyetem (2),Kecskemét (2),1956 (2),Artpool (2),Modigliani (2),dokumentum (2),örökség (2),pop art (2),címlap (2),múzeumi rendszer (2),Barcelona (2),MúzeumNegyed (2),Munkácsy Mihály (2),MúzeumCafé folyórat (2),Frida Kahlo (2),Milánó (2),Art Market Budapest (2),múzeumelmélet (2),Chagall (2),Budapesti Történeti Múzeum (2),Vadak (2),Debrecen (2),ajánló (2),magángyűjtemény (2),MűvészetMalom (2), (2),Fortepan (2),Szombathely (2),Fővárosi Képtár (2),Art Capital (2),divat (2),Szántó Piroska (2),relikvia (2),kultusz (2),Lektorátus (2),Hold (1),fotótörténet (1),Szendendre (1),várostörténet (1),Disputa (1),cirkusztörténet (1),popzene (1),Múzeumok Éjszakája (1),Brüsszel (1),Sziget Fesztivál (1),vadászat (1),plakát (1),kastély (1),Andrássy (1),Covid (1),MMOK (1),közösségi média (1),koronavírus (1),portré (1),Budavári Palota (1),politikai (1),gasztronómia (1),Pulszky Társaság (1),műkincslopás (1),természettudományi múzeum (1),Budapest (1),nők (1),cirkusz (1),kastélypark (1),Városliget (1),médiaművészet (1),díjátadó (1),történetelem (1),múzeumshop (1),Dalí (1),Tesla (1),El Kazovszkij (1), Kassák Múzeum (1),Dürer (1),animáció (1),műzeumtörténet (1),marketing (1),akadálymentesítés (1),etnográfia (1),jótékonyság (1),temető (1),MOME (1),Bábszínház (1),egyház (1),zöldmúzeum (1),Színháztörténeti Múzeum (1),installáció (1),MúzeumcCafé díj (1),Róma (1),emlékmúzeum (1),környezetvédelem (1),interaktivitás (1),Centre Pompidou (1),Múzeumkert (1),reneszánsz (1),Vatikán (1),art deco (1),helytörténet (1),fenntarthatóság (1),Budavár (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),MúzeumCafé könyv (1),Múzeum-kert (1),Kijev (1),belsőépítészet (1),kultúrtörténet (1),Albertina (1),szecesszió (1),covid (1),Klimt (1),Schiele (1),Sopron (1),Olaszország (1),Tiszadob (1),beszélgetés (1),op art (1),emigráció (1),Bayreuth (1),Moszkva (1),Madrid (1),OSZMI (1),MúzeumCafé folyóirat; régészet; történelem; műemlékvédelem; kultúrpolitika (1),Richard Wagner Múzeum (1),múzeumpolitika (1),Pompidou (1),Lengyelország (1),Leonardo (1),emlékhely (1),Bálint Ház (1),Vaszary Villa (1),balaton (1),tárlatvezetés (1),Keserü Ilona (1),Duchamp (1),Csernus Tibor (1),Dada (1),királynő (1),Nagy-Britannia (1),kutatás (1),MANK (1),adatbázis (1),szalon (1),könyvtár (1),restitucio (1),Kratochwill Mimi (1),muzeológia (1),Vallauris (1),Guernica (1),retró (1),François Gilot (1),szeged (1),Metz (1),közösségi oldalak (1),Siófok (1),gyerekeknek (1),Prado (1),Magnum Photos (1),bibliofília (1),Manet (1),dinoszaurusz (1),Természettudományi Múzeum (1),Guggenheim Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),védettség (1),Vajda Júlia (1),BÁV (1),hamisítás (1),műemlék (1),olimpia (1),Ani (1),Vaszary János (1),Lucian Freud (1),Bukta Imre (1),műtárgylopás (1),veduta (1),Benczúr Gyula (1),Rozsda Endre (1),Matisse (1),Kocsis Zoltán (1),Ámos Imre (1),MúzeumCafé (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Toulouse-Lautrec (1),Rómer Flóris Múzeum (1),felújítás (1),elhurcolt műkincsek (1),Népessy Noémi (1),Mravik László (1),Cloisters (1),Garas Kára (1),Sinkó Katalin (1),Óbuda (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Christie’s (1),Pinault (1),Amszterdam (1),stressz (1),velence (1),Miskolc (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),Sziklakórház (1),krimi (1),Műemlék (1), Bécs (1),porgramajánló (1),Római Iskola (1),MTA (1),egyiptológia (1),Kimt (1),Budapest100 (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),gender (1),bevándorlás (1),kommunikáció (1),Velencei Biennále (1),KEMKI (1),emlékmű (1),Amerika (1),Trieszt (1),Balaton (1),Győr (1),orosz művészet (1),Kassák Lajos (1),oktatás (1),porté (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Fabényi Júlia (1),Rijksmuseum (1),kínai művészet (1),dada (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),Székesfehérvár (1),Márffy Ödön (1),Művészetmalom (1),századforduló (1),irodalomtörténet (1),Palazzo Grassi (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),progarmajánló (1),városliget (1),szobor (1),Google Art Project (1),erdély (1),Várkert Bazár (1),szürrealizmus (1),kina (1),Műértő (1),Kína (1),Ernst Múzeum (1),Velázquez (1),fotógráfia (1),Moholy-Nagy László (1),teremőr (1),Aristide Maillol (1),Athén (1),Elgin-márványok (1),megnyitó (1)

Archívum