Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
MúzeumCafé

Időkapszulát találtak a Román csarnokban

Szépművészeti Múzeum Román csarnok restaurálás építészet szobrászat

Hogy a Szépművészeti Múzeum Román csarnoka a város egyik legizgalmasabb és legrejtélyesebb belső tere, azt eddig is tudtuk, ám hogy a hetven évig elzárt, most pedig felújítás alatt álló terem még mindig tartogat meglepetéseket, arra a szakemberek sem számítottak. A freibergi kapu beépített gipszmásolata fölött, egy rozettában találták meg a restaurátorok azt az időkapszulát, amely részletesen leírja, kik vettek részt annak idején a múzeum legszebb tereinek díszítésében.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


VIDEÓ 1947-ből: így „örültek” a szentendrei művészek az új rendszernek 

Szentendre videó politika kultúrpolitika történelem

Káprázatos leletre bukkantunk a régi filmhíradók oldalán: ha pár másodpercre is, de a korszak legnagyobb művészeiből jó néhány feltűnik az igen falusias szentendrei díszletben, optimistán, lelkesen, hiszen a kommunista párt a lehető legjobb körülményeket biztosítja a színvonalas alkotómunkához.

 


 


A legjobb dolga Czóbel Bélának van, hiszen felesége, a szintén festő Modok Mária „nagyszerű háziasszony”. Kmetty János nemcsak festő, de „kommunista városatya” is, Ilosvai Varga István kaktuszokat nevelget. Korniss Dezső sármosan mosolyog a kamerába, Szántó Piroska Gráber Margittal beszéli meg a készülő könyvillusztrációkat, Beck Juditnak pedig férje, Majost Tamás ül modellt. Van még Barcsay, Fenyő Andor, Schubert Ernő, Diener Dénes Rudolf – pár éve néhányan még az életükért küzdöttek, pár év múlva pedig elhallgattatja őket az a kommunista párt, amelyiknek itt még (állítólag) nagyon örülnek.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


WANTED: Fényes Adolf

wanted Magyar Nemzeti Galéria Szépművészeti Múzeum

A Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria a kiemelkedő életműveket bemutató kiállítássorozatának keretében Fényes Adolf (1867–1945) munkásságát bemutató gyűjteményes tárlatát 2020-ban, a festő halálának 75. évfordulóján tervezi megvalósítani.  A kiállításhoz gazdagon illusztrált tudományos katalógus készül. A korábbi monografikus bemutatókhoz hasonlóan Fényes Adolf gyűjteményes kiállításán is a művész pályafutása különböző korszakainak legjelentősebb műveit mutatjuk be.

Az előkészítő kutatómunkához, az életmű anyagának legteljesebb feltárásához kérjük a magángyűjtők és festménytulajdonosok szíves közreműködését.  Kérjük, hogy a festő képeire vonatkozó információkkal, műtárgyfotóval kísért adatokkal (technika, méret) keressék a kiállítás két művészettörténész kurátorát e-mailben vagy postai úton.

A művész talán legismertebb műve, a Mákoskalács jelenleg a madridi Thyssen-Bornemisza Múzeumban látható, a Szépművészeti Múzeum - Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményének legnagyszerűbb darabjai között.

 

Kurátorok:

Gergely Mariann (mariann.gergely@szepmuveszeti.hu)

Plesznivy Edit (edit.plesznivy@szepmuveszeti.hu)

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Miért járnak a Habsburgok az MNG-be temetni?

Magyar Nemzeti Galéria történelem szobrászat Budavár

Talán nem sokan tudnának válaszolni arra a kérdésre, hogy melyik az a tere a Magyar Nemzeti Galéria épületének, amelyik tulajdoni szempontból nem tartozik az intézményhez, megközelíteni mégis a Galériából, most éppen Ország Lili kiállításáról lehet. Akár évtizedekig dolgozhattak úgy a múzeum munkatársai, hogy nem volt tudomásuk erről a különleges térről, akinek mégis, az sem feltétlenül járt benne. A helyes megfejtés: a Habsburg- vagy nádori kripta.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Bon Anniversaire, Centre Pompidou!

Párizs múzeumépítészet politika Centre Pompidou

Február első hétvégéjén ünnepli a párizsi Centre Pompidou megnyitásának negyvenedik évfordulóját. Ez volt az első "újgenerációs" múzeumépület, amikor az építészeti érdekesség legalább akkora figyelemre számíthatott, mint a gyűjtemény vagy a kiállítási program. Az alapító, Georges Pompidou olyan központot szeretett volna létrehozni, amely nemcsak múzeum és kiállítótér, de a kreativitás intézménye, otthona is egyben, a 20. századi építészet ikonja. A megnyitót már nem érhette meg.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


In memoriam Aradi Nóra

kiállítás kultúrpolitika politika szocreál

Az utókor általában két történetét szokott hallani Aradi Nóráról: hogy kíméletlen volt ÁVH-s alkalmazottként és hogy rendkívül okos volt, döntésekben időnkén váratlanul nyitott művészettörténészként, retrográd szemlélete ellenére. A szocialista képzőművészet jelképei című kötete ezek közül csak a retrográd szemléletet támasztja alá, legalábbis az azonos című, a Centrális Galériában most megnyílt kiállításon kitett idézetek alapján.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Illetékesek figyelmébe!

Íme egy látszólag szokványos metrótérkép, csak éppen a kisebb betűkkel írt állomások mellett a közeli múzeumok nevét találjuk. Csak éppen Rómáé. Igaz, Budapesten jelenleg a metró a leglabilisabb tömegközlekedési eszköz, mégis érdemes lenne egy hasonló térképet összeállítani, hiszen nemcsak a turisták, de a fővárosiak sincsenek mindig tudatában annak, hogy a környéken milyen kulturális intézmények találhatók. Persze azt az igényt is elvetették néhány évvel ezelőtt, hogy a földalatti Vörösmarty utcai megállóját Liszt Ferenc Múzeumra cseréljék, hiszen a külföldiek számára eléggé zavaró, hogy egy rövid vonalnak két megállóját is csaknem ugyanúgy hívják, Liszt neve viszont mindenki számára ismert. De nem sikerült...

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Luthertől Kádárig: hogyan lehet szórakoztatóvá tenni egy nagyon is komoly egyházi kiállítást?

kiállítás digitalizálás MOME egyház történelem interaktivitás

Kevés olyan kivételes adottságokkal rendelkező múzeum van Budapesten, mint a Deák téri Evangélikus, ez persze nem jelenti azt, hogy a tér átmenő forgalmából és turistaáradatából bőven jutna az intézménynek. Ennél többet kell tenni, hogy egy viszonylag apró múzeumot észrevegyenek, ráadásul szeressenek is. Az új állandó kiállítás megtekintése után biztosan állíthatjuk: az Evangélikus Országos Múzeum mindent megtesz a látogatószám és a tetszési index növelése érdekében.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Koronázás: eskü debreceni tájszólással és patchwork díszruhák

Nemzeti Múzeum kiállítás történelem

Mai ésszel szinte felfoghatatlan, hogy a világháború kellős közepén hogyan tudtak bő egy hónap alatt egy olyan pompás parádét megrendezni Budapesten, mint IV. Károly, az utolsó magyar király megkoronázása. Politikai, építészeti, rendészeti, látványtervezési szempontból egy tökéletesen felépített és kidolgozott össznépi program jelenik meg a fennmaradt mozgóképeken és fotókon. A titok valószínűleg abban rejlett, hogy mindenki nagyon akarta, ráadásul mihamarabb ezt a koronázást.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Last Call Kiscellbe – Tanulmánykötet kárpótol, hogy már csak vasárnapig látható

Kiscelli Múzeum politika kultúrpolitika irodalom installáció kiállítás

Január 15-én zárul a Kiscelli Múzeumban a Mutató nélkül - B. A. úr X-ben című kiállítás, ám a történet szerencsére nem merül feledésbe, hála az időközben, már a kiállításra is reflektáló tanulmánykötetnek. A kiállítás nemcsak ebben rendhagyó, hanem abban is, hogy közben alaposan megváltozott: mielőtt Bernáth Aurél Budapest-panorámájának eredeti változatát láthattuk, talán nagyobb volt a hangsúly az értékelésen, feldolgozáson, Déryn, Gróf Ferenc elképzelésén, a kurátori munkán, a Brüsszeli Világkiállításon és a Kádár-rendszer békekereső szándékain. Azóta viszont összeállt egy képregény vagy inkább képrejtvény: Bernáth művének minden kockáján, minden részletén jelentést lehet keresni. Ki üzen a mű által: Bernáth vagy a rendszer? Mit üzen egyáltalán? Mit jelentenek a kihagyott részletek? Van-e jelentősége a kiállítási csarnok előtti fáknak abban, hogy a művész melyik elemekre nem festett? Miért tért vissza Bernáth a sokszor megtagadott Graphik-mappa szín- és formavilágához? Bizakodók vagy kelletlenek a panoráma előterében megjelenő figurák?

Tovább
Megosztom ezt a cikket


MúzeumCafé

blogavatar

A múzeumok magazinja

Utolsó kommentek

Címkefelhő

kiállítás (174),MúzeumCafé folyóirat (100),Magyar Nemzeti Galéria (70),Szépművészeti Múzeum (63),történelem (49),kultúrpolitika (45),építészet (42),politika (41),programajánló (40),irodalom (37),fotográfia (35),műgyűjtés (35),múzeumépítészet (34),kortárs művészet (32),avantgárd (30),régészet (29),Párizs (29),interjú (26),Nemzeti Múzeum (25),néprajz (24),Szentendre (24),Petőfi Irodalmi Múzeum (23),Ludwig Múzeum (21),iparművészet (21),gyűjteménygyarapítás (21),grafika (20),restaurálás (20),műkereskedelem (20),Bécs (18),film (17),szobrászat (17),videó (17),Műcsarnok (15),színház (13),festészet (13),digitalizálás (12),műtárgyvásárlás (12),Liget Budapest (11),restitúció (11),London (11),Capa Központ (11),élő MúzeumCafé (11),Néprajzi Múzeum (10),Picasso (10),Kiscelli Múzeum (9),könyv (9),zene (9),Kassák Múzeum (8),holokauszt (8),New York (7),múzeumpedagógia (7),Román Csarnok (7),Garas Klára (7),Hopp Ferenc Múzeum (7),konferencia (6),könyvajánló (6),Power 50 lista (6),képzőművészet (6),Iparművészeti Múzeum (6),Allegro Barbaro (6),világháború (6),Rippl-Rónai József (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Nyolcak (5),Értéktár Program (5),Közlekedési Múzeum (5),fotóművészet (5),aukció (5),művészettörténet (5),Berlin (5),Vasarely (5),Csontváry (5),MúzeumCafé díj (5),modernizmus (5),műemlékvédelem (5),Skanzen (5),Európai Iskola (5),Bauhaus (5),rendszerváltás (5),Ady Endre (5),kortárs (5),Pécs (5),látogatottság (5),Seuso-kincs (4),múzeum (4),Élő MúzeumCafé (4),Louvre-Lens (4),Balaton (4),wanted (4),Bálint Endre (4),MúzeumCafé Díj (4),örökségvédelem (4),Baán László (4),Vasarely Múzeum (4),Bartók Béla (4),városi séta (4),keleti művészet (4),Rembrandt (4),Louvre (4),kert (4),szocreál (4),Velence (4),digitalizáció (3),covid-19 (3),sport (3),impresszionisták (3),emlékezet (3),múzeumtörténet (3),Anna Margit (3),Erdély (3),dizájn (3),ganymed goes europe (3),Vaszary-villa (3),előadás (3),ICOM (3),internet (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),Vermeer (3),műtárgyvédelem (3),Aczél György (3),I. világháború (3),kulturpolitika (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),Textúra (3),Trianon (3),Czóbel Béla (3),Budapest Galéria (3),Derkovits Gyula (3),kézirat (3),Caravaggio (3),fortepan (2),pop art (2),Holokauszt (2),Magyar Nemzeti Múzeum (2),MúzeumCafé könyvek (2),Csinszka (2),BTM (2),MúzeumNegyed (2),dokumentum (2),Román csarnok (2),Bosch (2),Milánó (2),zsidóság (2),Debrecen (2),Munkácsy Mihály (2),Kecskemét (2),Zsolnay (2),1956 (2),Artpool (2),múzeumelmélet (2),címlap (2),örökség (2),Szántó Piroska (2),relikvia (2),MűvészetMalom (2),Barcelona (2),Képzőművészeti Egyetem (2),Frida Kahlo (2),Budapesti Történeti Múzeum (2),fotó (2),Modigliani (2),természettudomány (2),Ország Lili (2),múzeumi rendszer (2),Chagall (2),Fővárosi Képtár (2),Szombathely (2),Fortepan (2),divat (2),Vadak (2), (2),Szeged (2),Art Capital (2),ajánló (2),turizmus (2),magángyűjtemény (2),kultusz (2),Art Market Budapest (2),Lektorátus (2),Szendendre (1),Disputa (1),várostörténet (1),politikai (1),popzene (1),Sziget Fesztivál (1),plakát (1),Schiele (1),MúzeumCafé folyórat (1),Budavári Palota (1),Bábszínház (1),Róma (1),Múzeumok Éjszakája (1),etnográfia (1),portré (1),Covid (1),Tesla (1),cirkusz (1),MúzeumcCafé díj (1),médiaművészet (1),nők (1),koronavírus (1),Városliget (1),kastélypark (1),Andrássy (1),kastély (1),zöldmúzeum (1),vadászat (1),múzeumshop (1),műkincslopás (1),emlékhely (1),környezetvédelem (1),El Kazovszkij (1),gasztronómia (1),animáció (1),Dalí (1),covid (1),MúzeumCafé folyóirat; régészet; történelem; műemlékvédelem; kultúrpolitika (1),akadálymentesítés (1),Budapest (1),Brüsszel (1),Klimt (1),egyház (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),interaktivitás (1),Centre Pompidou (1),Budavár (1),MOME (1),temető (1),Dürer (1),emlékmúzeum (1),installáció (1),Színháztörténeti Múzeum (1),természettudományi múzeum (1),MúzeumCafé könyv (1),Múzeumkert (1),múzeumpolitika (1), Kassák Múzeum (1),Vatikán (1),Tiszadob (1),art deco (1),helytörténet (1),Múzeum-kert (1),MMOK (1),Hold (1),fotótörténet (1),belsőépítészet (1),Kijev (1),Albertina (1),közösségi média (1),op art (1),történetelem (1),Pompidou (1),kultúrtörténet (1),szecesszió (1),Olaszország (1),jótékonyság (1),díjátadó (1),beszélgetés (1),reneszánsz (1),emigráció (1),fenntarthatóság (1),OSZMI (1),Moszkva (1),marketing (1),Pulszky Társaság (1),Bayreuth (1),Richard Wagner Múzeum (1),Lengyelország (1),Leonardo (1),Madrid (1),cirkusztörténet (1),Sopron (1),Bálint Ház (1),Vaszary Villa (1),balaton (1),tárlatvezetés (1),Keserü Ilona (1),Duchamp (1),Csernus Tibor (1),Dada (1),királynő (1),Nagy-Britannia (1),kutatás (1),MANK (1),adatbázis (1),szalon (1),könyvtár (1),restitucio (1),Kratochwill Mimi (1),muzeológia (1),Vallauris (1),Guernica (1),retró (1),François Gilot (1),szeged (1),Metz (1),közösségi oldalak (1),Siófok (1),gyerekeknek (1),Prado (1),Magnum Photos (1),bibliofília (1),Manet (1),dinoszaurusz (1),Természettudományi Múzeum (1),Guggenheim Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),védettség (1),Vajda Júlia (1),BÁV (1),hamisítás (1),műemlék (1),olimpia (1),Ani (1),Vaszary János (1),Lucian Freud (1),Bukta Imre (1),műtárgylopás (1),veduta (1),Benczúr Gyula (1),Rozsda Endre (1),Matisse (1),Kocsis Zoltán (1),Ámos Imre (1),MúzeumCafé (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Toulouse-Lautrec (1),Rómer Flóris Múzeum (1),felújítás (1),elhurcolt műkincsek (1),Népessy Noémi (1),Mravik László (1),Cloisters (1),Garas Kára (1),Sinkó Katalin (1),Óbuda (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Christie’s (1),Pinault (1),Amszterdam (1),stressz (1),velence (1),Miskolc (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),Sziklakórház (1),krimi (1),Műemlék (1), Bécs (1),porgramajánló (1),Római Iskola (1),MTA (1),egyiptológia (1),Kimt (1),Budapest100 (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),gender (1),bevándorlás (1),kommunikáció (1),Velencei Biennále (1),KEMKI (1),emlékmű (1),Amerika (1),Trieszt (1),Balaton (1),Győr (1),orosz művészet (1),Kassák Lajos (1),oktatás (1),porté (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Fabényi Júlia (1),Rijksmuseum (1),kínai művészet (1),dada (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),Székesfehérvár (1),Márffy Ödön (1),Művészetmalom (1),századforduló (1),irodalomtörténet (1),Palazzo Grassi (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),progarmajánló (1),városliget (1),szobor (1),Google Art Project (1),erdély (1),Várkert Bazár (1),szürrealizmus (1),kina (1),Műértő (1),Kína (1),Ernst Múzeum (1),Velázquez (1),fotógráfia (1),Moholy-Nagy László (1),teremőr (1),Aristide Maillol (1),Athén (1),Elgin-márványok (1),megnyitó (1)

Archívum